Onycholiza paznokci – przyczyny, objawy i leczenie onycholizy

Onycholiza paznokci to dolegliwość, która polega na oddzieleniu się płytki paznokcia od łożyska. Jest kilka możliwych przyczyn takiego stanu, m.in. uraz mechaniczny, grzybica paznokci lub choroby ogólnoustrojowe, a wybór metody leczenia wymaga postawienia prawidłowej diagnozy.

Zmiany w kształcie lub kolorze paznokcia powinny są wskazaniem do konsultacji z  podologiem, ponieważ często konieczne jest specjalistyczne leczenie. Onycholiza może prowadzić do zmian w obrębie płytki paznokciowej oraz zaburzenia estetyki. Dlaczego dochodzi do odwarstwiania się płytki paznokciowej od łożyska? Czy można wyleczyć onycholizę za pomocą naturalnych składników i jakie czynniki uszkadzają płytkę paznokcia?

Onycholiza paznokci – co to jest?

Onycholiza paznokci to brak spójności płytki paznokciowej z łożyskiem.  Zwykle do rozwoju dolegliwości dochodzi w wyniku urazu mechanicznego, ale odwarstwianie się paznokcia może również sygnalizować obecność zaburzeń ogólnoustrojowych (np. choroby tarczycy).

Onycholiza może dotyczyć zarówno paznokci stóp, jak i dłoni. Schorzenie wywołuje znaczącą zmianę w wyglądzie paznokcia, stanowiąc widoczny defekt estetyczny. Dodatkowo odklejanie się płytki paznokciowej od łożyska tworzy pustą przestrzeń, w której mogą gromadzić się zanieczyszczenia. To może sprzyjać namnażaniu się drobnoustrojów i grzybów powstawaniu stanu zapalnego lub grzybicy.

Przyczyny onycholizy paznokci

Przyczyny onycholizy mogą być zróżnicowane i zazwyczaj wiążą się z czynnikami takimi jak:

onycholiza

Objawy onycholizy paznokci

Głównym i najbardziej oczywistym objawem onycholizy jest nieprawidłowy wygląd paznokcia, który wynika z odklejenia się płytki od łożyska. Ponieważ nie prześwitują przez nią naczynia krwionośne i różowe łożysko, płytka paznokciowa jest matowa, o białym, mlecznym lub szarym zabarwieniu. Jeżeli dojdzie do zakażenia pałeczką ropy błękitnej paznokieć przybiera barwę zielonkawą. Paznokieć z onycholizą staje się kruchy, może się łamać się i zmieniać kształt.

Ból rzadko towarzyszy onycholizie. Może być związany z samym urazem, uciskiem na palec lub nagłym zerwaniem paznokcia od łożyska. W przypadku onycholizy pacjenci mogą odczuwać dolegliwości w obrębie łożyska.

Należy pamiętać, że w przypadku zauważenia niepokojących objawów warto skonsultować się z podologiem, ponieważ nieleczona onycholiza może prowadzić do deformacji paznokci.

Onycholiza – jak leczyć?

Leczenie onycholizy zależy od przyczyny, dlatego istotne jest prawidłowe postawienie diagnozy.

Najważniejszym elementem leczenia onycholizy jest przede wszystkim eliminacja czynnika, który doprowadził do rozwoju problemu oraz wprowadzenie terapii, która pomoże w regeneracji płytki paznokciowej. Terapia taka powinna być prowadzona przez doświadczonego podologa, który oczyści paznokieć, łożysko oraz zaproponuje preparaty mające dobry wpływ na macierz i łożysko paznokciowe.

Zwykle, gdy przyczyną jest uraz, najważniejsze jest oczyszczenia paznokcia oraz kontrola wzrostu nowego, w czym pomaga tejpowanie opuszków, zastosowanie klamry ortonyksyjnej i używanie specjalistycznego preparatu. W profilaktyce onycholizy konieczne jest noszenie odpowiedniego obuwia, które chroni stopy przed kolejnymi urazami i uciskiem.

W przypadku onycholizy spowodowanej infekcją grzybiczą, leczenie również zawiera w sobie oczyszczanie a następnie zastosowanie preparatów przeciwgrzybiczych. Terapia jest długa i wymaga regularności i wizyt u podologa.

Jeżeli onycholiza paznokcia wynika z obecności chorób ogólnoustrojowych konieczne jest podjęcie leczenia systemowego i wyregulowanie parametrów lub zastosowanie odpowiedniego leczenia miejscowego zmniejszającego objawy.

Przy onycholizie ogromne znaczenie ma odpowiednia pielęgnacja paznokci (zarówno w leczeniu objawów jak i profilaktyce). Paznokcie należy obcinać prawidłowo, na odpowiednią długość, tak aby chroniły łożysko. Do opiłowania paznokci nie używamy metalowych pilniczków a przy oczyszczaniu wałów i wolnego brzegu paznokcia nie należy sondować ich zbyt agresywnie. Na koniec warto regularnie używać specjalny preparat do regeneracji płytki.

leczenie onycholizy paznokci

Onycholiza paznokci – leczenie domowe i profilaktyka

Wśród domowych sposobów ograniczających ryzyko rozwarstwienia paznokcia i przyczyniających się do zmniejszania ryzyka powikłań związanych z onycholizą można wyróżnić:

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące onycholizy paznokci.

Nie, onycholiza nie jest zaraźliwa. Jest to stan, który wynika z różnych przyczyn, takich jak urazy mechaniczne lub choroby ogólnoustrojowe  ale nie może być przenoszony pomiędzy osobami.

Leczenie onycholizy zależy od przyczyny dolegliwości. W przypadku onycholizy wynikającej z urazu, kluczowe może być unikanie dalszych uszkodzeń i odpowiednia pielęgnacja paznokci. Jeżeli przyczyną onycholizy jest infekcja grzybicza lub choroba ogólnoustrojowa, leczenie polega na zastosowaniu odpowiednich środków farmakologicznych. Sama płytka wymaga odpowiedniego zabezpieczenia i zastosowania preparatów regenerujących. Ale najważniejsza jest diagnoza, określenie przyczyny oraz oczyszczanie w gabinecie podologicznym.

Nie zawsze. Wszystko zależy od stopnia zaawansowania problemu i indywidualnej wrażliwości na ból. Zwykle w początkowych etapach onycholizy, kiedy płytka paznokciowa zaczyna przejawiać skłonność do onycholizy, pacjenci nie odczuwają bólu. W bardziej zaawansowanych etapach, kiedy paznokieć jest wyraźnie odseparowany od łożyska, mogą występować dolegliwości, z uwagi na wrażliwość odsłoniętego łożyska.

Tak i nie. Onycholiza jest problemem, w którym najważniejsze jest poznanie przyczyny i w zależności od niej i wprowadzenia profilaktyki można uzyskać trwałą lub przejściową poprawę wyglądu paznokcia. Powrót do złych nawyków skutkuje szybkim nawrotem.

Wszystko zależy od tego, z czego wynikała onycholiza paznokcia. Leczenie dolegliwości opiera się na eliminacji przyczyny. Dlatego, jeśli to agresywne piłowanie i podrażnienie składnikami preparatów stosowanych na płytkę przyczyniło się do rozwoju onycholizy należy zastanowić się, czy warto ryzykować i jeszcze raz przechodzić przez długotrwały proces leczenia. Choroba paznokcia po hybrydzie, czy żelu jest stosunkowo częstą dolegliwością, szczególnie u osób ze skłonnością do onycholizy, dlatego istnieje duże prawdopodobieństwo, że problem się powtórzy.

5/5 - (1)