Ortopeda i konsultacje ortopedyczne w Poznaniu

Jeśli doznałeś jakiegoś urazu w zakresie układu ruchu – złamania kości, zwichnięcia kolana czy skręcenia kostki, z reguły udajesz się do ortopedy. Z pomocy tego specjalisty skorzystasz również gdy odczuwasz bóle kręgosłupa, stawów czy mięśni, szczególnie jeśli towarzyszą im przewlekłe stany zapalne i zwyrodnieniowe.  Konsultacji lekarskiej wymagają problemy z ruchomością kończyn oraz stawów, obrzęki, przewlekły ból. Dlatego jeśli cierpisz na którąś z tych dolegliwości, jak najszybciej skontaktuj się z lekarzem ortopedą!

Dlaczego warto leczyć się ortopedycznie w Anmedica?

Poznańska klinika Anmedica od wielu lat proponuje konsultacje ortopedyczne w zakresie narządu ruchu, a szczególnie kręgosłupa. Pracują u nas doświadczeni ortopedzi, a nasz zespół regularnie uczestniczy w szkoleniach, sympozjach i konferencjach.

Kim jest ortopeda?

Ortopeda to lekarz, który albo ukończył specjalizację z zakresu ortopedii i chirurgii urazowej  Programy obu tych specjalizacji dają prawo do leczenia ortopedycznego w pełnym zakresie: leczenie urazów i złamań kości oraz dolegliwości związanych z kręgosłupem i całym układem ruchu. Jego zadaniem jest diagnoza i leczenie układu kostnego oraz mięśni, stawów i więzadeł.

Natomiast lekarz traumatolog to chirurg, który specjalizuje się w leczeniu operacyjnym kości, stawów, więzadeł, a pośrednio także mięśni i ścięgien dotkniętych urazami, głównie po różnego rodzaju wypadkach.

Kiedy należy umówić wizytę u ortopedy?

Najczęstszymi objawami skłaniającymi pacjentów do wizyt u lekarza ortopedy są: duża bolesność, ograniczenie ruchów, rwa kulszowa czy inne zespoły bólowe. Z ortopedą powinni skontaktować się także pacjenci, którzy doznali urazów układu ruchu: złamania kończyn, zwichnięcia stawów czy skręcenia kostki, a także osoby skarżące się na bóle i stany zapalne w obrębie kręgosłupa, zmiany zwyrodnieniowe stawów oraz ścięgien i mięśni.

Warto skorzystać z konsultacji ortopedycznej gdy:

• odczuwamy ból układu narządu ruchu np. kręgosłupa,
  • doznaliśmy jakiegoś urazu, również urazu sportowego,
  • cierpimy na osteoporozę,
  • cierpimy na wady postawy, takie jak skolioza czy lordoza,
  • odczuwamy bóle stawów, ścięgien i mięśni,
  • mamy problemy z ruchomością kończyn oraz stawów,
  • przy wszelkich deformacjach stopy

Jakie schorzenia leczy ortopeda?

Do schorzeń, które leczy ortopeda należą:

• złamania, skręcenia, stłuczenia i zwichnięcia np. kończyn,
  • choroby zapalne kości i stawów,
  • wady wrodzone,
  • różne schorzenia kręgosłupa,
  • wady postawy,
  • zmiany związane z przeciążaniem stawów,
  • choroba Scheuermanna,
  • przykurcz Dupuytrena,
  • choroba Olliera,
  • nowotwory kości.

Czym jest ortopedia?

Termin „ortopedia” wywodzi się od greckiego słowa orthos – prosty, prawidłowy oraz paidia – dzieci. Początkowo ortopedzi byli to lekarze zajmujący się “prostowaniem dzieci”, czyli leczyli oni skrzywienia kręgosłupa u małych pacjentów. Z czasem ortopedia rozszerzyła się do leczenia całego układu narządów ruchu.

Współczesna ortopedia dzieli się na następujące działy:

• zmiany zwyrodnieniowe,
  • nowotwory narządu ruchu,
  • zapalenia i zakażenia kości i stawów,
  • choroby nerwowo-mięśniowe,
  • uszkodzenia nerwów obwodowych,
  • reumoortopedia,
  • jałowe martwice kości i osteochondrozy,
  • choroby metaboliczne, endokrynologiczne i uwarunkowane genetycznie,
  • zaopatrzenie ortopedyczne, protezowanie i amputacje kończyn,
  • złamania patologiczne i zmęczeniowe.

Jakie badania wykonuje ortopeda?

W razie wątpliwości co do diagnozy ortopeda zleca badania, do których najczęściej należą

• RTG,
  • badanie ultrasonograficzne,
  • tomografia komputerowa,
  • rezonans magnetyczny,
  • badanie radiologiczne.
  • densytometria – pomiar gęstości mineralnej tkanki kostnej.

Leczenie u ortopedy

Najczęściej leczenie obejmuje farmakologię, zwłaszcza gdy pacjent odczuwa ból. Wówczas stosowane są leki rozkurczowe czy niesterydowe leki przeciwzapalne, dzięki którym pacjent może odczuć ulgę. Pozytywne efekty mogą przynieść również różnego typu zabiegi fizjoterapeutyczne, do których zaliczają się zwłaszcza:

• terapia prowadzona przez osteopatę, fizjoterapeutę
  • fizykoterapia
  • masaże,
  • krioterapia

W niektórych przypadkach stosuje się metody zachowawcze, takie jak unieruchomienia przy pomocy opatrunków czy gorsetów lub operacje chirurgiczne. Po przeprowadzeniu ich zwykle konieczne jest poddanie pacjenta długotrwałej rehabilitacji.

Współczesna ortopedia wykorzystuje innowacyjną metodę polegającą na wykorzystaniu komórek macierzystych czy preparatów na bazie kwasu hialuronowego. Ma ona zastosowanie zwłaszcza w leczeniu urazów sportowych.

Poznaj naszego specjalistę!

doktor specjalista ortopedii Mikołaj Dąbrowski
Dr n. med. Mikołaj Dąbrowski specjalista w ortopedii i traumatologii narządu ruchu.

Absolwent Wydziału Lekarskiego i Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Pracuje w Klinice Ortopedii Ogólnej, Onkologicznej i Traumatologii Ortopedyczno-Rehabilitacyjnego Szpitala Klinicznego im. Wiktora Degi oraz Zakładzie Spondyloortopedii i Biomechaniki Kręgosłupa Uniwersytetu im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.  Do każdego pacjenta podchodzi indywidualnie i holistycznie.

Zajmuje się nowoczesnymi metodami leczenia operacyjnego w zakresie chirurgii ortopedycznej i urazowej m.in. stawów biodrowych i kolanowych oraz w obrębie kręgosłupa. Prowadzi działalność naukową od studiów i jest współautorem licznych artykułów w czasopismach punktowanych. Prowadzi zajęcia ze studentami Uniwersytetu Medycznego i Politechniki Poznańskiej.

Zajmuje się diagnostyką w zakresie narządu ruchu, leczeniem ucisku nerwów obwodowych, entezopatii, zespołów bólowych kręgosłupa, zmian zwyrodnieniowych stawów obwodowych i kręgosłupa, skoliozy, chorób ścięgien, więzadeł i tkanki łącznej.

W zakresie operacji chirurgicznych kręgosłupa: ostrzyknięcia, kriolezja, odnerwienie, ablacja, wertebroplastyka, dyscektomia, endoskopia i stabilizacja kręgosłupa. Ponadto terapia urazów sportowych i innych osoczem bogatopłytkowym PRP, terapia bólu (iniekcje dostawowe).