Onycholiza a grzybica paznokci – sprawdź różnicę

Onycholiza i grzybica paznokci to dwa różne schorzenia, które mogą przyczynić się do dyskomfortu i problemów z płytką paznokciową. Mimo że obie dolegliwości dotyczą paznokci, a część objawów jest wspólna, ich przyczyny i metody leczenia znacznie się różnią. Dlatego warto skonsultować się ze specjalistą w gabinecie podologicznym, który przeprowadzi szczegółowy wywiad oraz pobierze materiał do badania, umożliwiającego postawienie prawidłowej diagnozy i rozpoczęcie skutecznego leczenia.

Onycholiza a grzybica paznokci – problem z rozpoznaniem

Onycholiza i grzybica to stany patologiczne paznokci, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się podobne. W rzeczywistości różnią się wieloma objawami, a przede wszystkim przyczynami i metodami leczenia. Dlatego w celu prawidłowego rozpoznania kluczowa jest znajomość podobieństw i różnic pomiędzy nimi.

Podobieństwa w objawach:

onycholiza paznokci

Różnice w objawach:

Czym jest onycholiza paznokci?

Onycholiza to termin odnoszący się do oddzielania się płytki paznokciowej od łożyska paznokcia. Jest to jedno z najczęstszych schorzeń paznokci, które może wpływać zarówno na estetykę, jak i na komfort pacjenta.

Najczęstszą przyczyną onycholizy jest uraz mechaniczny, mikrourazy, stały nacisk na paznokieć, zbyt głębokie czyszczenie przestrzenie wzdłuż wolnego brzegu, noszenia zbyt ciasnego obuwia, uderzenia, moczenia itd. Na ryzyko przypadłości wpływają również choroby ogólnoustrojowe, takie jak liszaj płaski, toczeń rumieniowaty, łuszczyca, niedoczynność tarczycy.

Odwarstwianie rozpoczyna się od wolnego brzegu paznokcia i przesuwa się w kierunku macierzy. W miejscu oddzielenia płytki paznokciowej od łożyska pojawia się białe lub przezroczyste zabarwienie paznokcia.

Charakterystyka grzybicy paznokci

Grzybica to infekcja wywołana przez grzyby, najczęściej Trichophyton rubrum. Grzybica należy do najczęstszych infekcji paznokci i może prowadzić do trwałego uszkodzenia płytki. Grzyby rozwijają się w wilgotnym środowisku, dlatego przypadłość znacznie częściej dotyczy paznokci u stóp, które stają się żółte, brązowe, pobruzdowane i kruche. Zmianom towarzyszy nieprzyjemny zapach i silne rogowacenie podpaznokciowe.

Onycholiza a grzybica – przyczyny dolegliwości

Czynniki wpływające na rozwój onycholizy i grzybicy można podzielić na bezpośrednie (stanowiące główną przyczynę) oraz pośrednie (wpływające na ryzyko). Przyczyny obu schorzeń są całkowicie odmienne.

Przyczyny onycholizy:

Przyczyny grzybicy paznokci:

Onycholiza a grzybica – jak postawić diagnozę?

Rozpoznanie może dokonać specjalista w gabinecie podologicznym. Diagnoza opiera się na wywiadzie z pacjentem, badaniu klinicznym i ewentualnie innych badaniach dodatkowych.

Historia pacjenta, informacja o urazach czy fakt ekspozycji na wilgotne środowisko może mieć istotny wpływ na podejrzenia lekarza, ale kluczowe znaczenie ma wygląd paznokci, czyli ocena wizualna. Specjalista dokładnie przygląda się zmianom (kolor, struktura paznokcia, ustawienie palców itd) i w razie konieczności pobiera materiał do badania laboratoryjnego. W przypadku podejrzenia grzybicy przeprowadza się badanie mykologiczne, które może potwierdzić obecność grzybów.

grzybica paznokci

Metody leczenia onycholizy i grzybicy paznokci

Ze względu na różne przyczyny, leczenie onycholizy i grzybicy paznokci wymaga całkowicie innego podejścia.

W onycholizie kluczowe znaczenie ma eliminacja czynnika wpływającego na rozwój zmiany, oczyszczenie paznokcia oraz zastosowanie preparatów na regenerację płytki. Jeśli na rozwój schorzenia wpływają choroby ogólnoustrojowe, ważne jest podjęcie skutecznego leczenia, prowadzącego np. do wyrównania poziomu określonych parametrów. Konieczna jest rezygnacja z pewnego rodzaju obuwia, a w trakcie uprawiania sportu należy zwrócić uwagę na możliwość urazów. Onycholizę mogą powodować również zabiegi upiększające jak np nakładanie hybrydy, żelu.

W przypadku grzybicy konieczne jest dokładne oczyszczenie paznokcia oraz zastosowanie specjalnych preparatów grzybobójczych w postaci kremów, maści czy sprayów. Dezynfekcji podlega obuwie oraz odzież typu skarpetki, rajstopy.

Leczenie grzybicy to długotrwały proces, który wymaga od pacjenta dużej dyscypliny.

FAQ

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące różnicy pomiędzy onycholizą a grzybicą.

Nie, onycholiza nie jest grzybicą. Jest to stan, w którym płytka paznokcia oddziela się od łożyska. Przypadłość może mieć wiele przyczyn (głównie urazy), a jedną z nich może być infekcja grzybicza.

Zarówno onycholiza jak i grzybica mają kilka wspólnych objawów, takich jak zmiana koloru i struktury paznokcia, ale występują również takie, które całkowicie je różnią, np. grzybica łączy się, zazwyczaj,  z nieprzyjemnym zapachem, częściowym lub całkowitym zniszczeniem płytki paznokciowej (destrukcyjne działanie grzybów). Onycholiza nie wynika z infekcji, rzadko dochodzi do zmian chorobowych płytki paznokciowej a pacjenci zgłaszają problem estetyczny.

Tak, onycholiza może dotyczyć zarówno paznokci dłoni, jak i paznokci stóp. Często przyczyną onycholizy u stóp jest noszenie ciasnego obuwia, które powoduje ucisk.

Odchodzące paznokcie, czyli uniesione, bez kontaktu z łożyskiem, mogą wskazywać zarówno na onycholizę, jak i grzybicę. Kluczowe jest dokładne zbadanie objawów i potwierdzenie diagnozy przez specjalistę. W przypadku onycholizy, zmiany dotyczą tylko części płytki paznokciowej, najczęściej wolnego brzegu i bocznych elementów paznokcia. W przypadku grzybicy infekcja ma charakter postępujący. Ważnym objawem grzybicy może być nawarstwianie się płytki paznokciowej i jej znaczne pogrubienie. W przypadku onycholizy nie obserwujemy takiego problemu.

3/5 - (2)