Przyczyny zrogowaciałej skóry na stopach. Jak jej zapobiegać?

Sucha, zrogowaciała skóra na stopach to zwykle efekt niewłaściwej lub niewystarczającej pielęgnacji. W jaki sposób dbać o tą część naszego ciała? Czy można raz a dobrze pozbyć się zrogowaciałego naskórka by latem bez skrępowania pokazać stopy? Warto pomyśleć o wizycie u podologa. W centrum Anmedica doskonale wiemy, jak zająć się suchą i popękaną skórą,

Zrogowaciała skóra na stopach – skąd się bierze?

Zrogowaciały naskórek na palcach u nóg, śródstopiu i piętach jest problemem o wielorakich i złożonych przyczynach. Wśród głównych powodów nadmiernego rogowacenia skóry pierwsze miejsce zajmuje brak właściwej pielęgnacji domowej. Codzienne nakładanie odpowiedniego kremu do stóp – choć powinno – wciąż nie należy do powszechnych praktyk pielęgnacyjnych.

Drugą grupą czynników sprzyjających gromadzeniu się suchej i twardej skóry na stopach są szkodliwe codzienne nawyki. Nadmierne złuszczanie naskórka, codzienne używanie pumeksu lub coraz rzadziej spotykanej omegi, pobudza mechanizmy obronne skóry i wzmaga rogowacenie. Podobnie działa nieprawidłowo przeprowadzony pedicure. Ze wzmożonym rogowaceniem skóry w newralgicznych miejscach podeszwy stopy borykamy się przez chodzenie w niewygodnych butach, szczególnie obuwie na wysokim obcasie, w którym śródstopie jest mocno obciążone i narażone na tarcie.  Dla stóp nie jest też obojętny częsty kontakt z chlorowaną wodą, a także słoną wodą morską i gorącym piaskiem.

Inne przyczyny występowania zrogowaceń na stopach to skłonności genetyczne i zmiany skórne o podłożu chorobowym. Szczególne ryzyko wystąpienia problemu z szorstką i zgrubiałą skórą stóp dotyczy osób, które zmagają się z nadwagą i otyłością, mają wadę postawy lub chorują na łuszczycę, cukrzycę czy niedoczynność tarczycy. U seniorów obserwujemy bolesne modzele, powstające w wyniku zniekształceń w obrębie stóp,  chorób reumatycznych, zwyrodnieniowych oraz zaniku podściółki tłuszczowej.

Co robić, by zrogowacenia na stopach nie powstawały?

Podstawą w profilaktyce rogowacenia skóry stóp jest regularne sięganie po odpowiednie preparaty do pielęgnacji. Ważne, by stosować kosmetyki przeznaczone do stóp, ponieważ używanie źle dobranych preparatów może wzmagać dolegliwości np złuszczanie skóry, rogowacenie, przesuszenie. W takich kosmetykach znajdziemy mocznik, olejki np migdałowy, z avocado, lipidy, alantoinę, witaminy A, B6, D i E, opóźniające procesy starzenia i wspomagające regenerację tkanek. Warto zmienić nawyki, które nie sprzyjają zdrowiu naszych stóp.

Wizyta u podologa w Anmedica

W walce ze zrogowaciałą skórą na stopach, domowe sposoby, takie jak ścieranie pumeksem,  dają  dokładnie odwrotny efekt,  czyli przyśpieszają  nawarstwianie się zrogowaciałej skóry, powstawanie pęknięć i rozpadlin.

Usuwanie zrogowaceń na stopach warto więc powierzyć specjalistom, którzy zajmą się problemem kompleksowo: rozpoznają przyczynę, przeprowadzą odpowiedni zabieg przy użyciu sterylnych narzędzi oraz dobiorą preparaty do domowej pielęgnacji.

Chcesz mieć pewność, że zabieg podologiczny zostanie przeprowadzony profesjonalnie? Zapraszamy do Wielkopolskiego Centrum Zdrowej Stopy Anmedica, gdzie możliwe jest skorzystanie z całego wachlarza nowoczesnych usług podologicznych.

5/5 - (1)