Nagniotki – czym są i jak je leczyć? Poznaj przyczyny

Nagniotki to zmiany skórne będące skutkiem ciągłego tarcia lub nacisku w określonych miejscach na ciele. Zwykle występują na stopach i dłoniach, przyjmując postać twardych zgrubień. Nagniotkom może towarzyszyć również rumień i dolegliwości bólowe. Najczęstszą przyczyną powstawania zmian jest noszenie nieodpowiedniego obuwia lub długotrwałe i powtarzalne czynności manualne, takie jak pisanie długopisem czy gra na instrumencie. Dowiedz się, jak usunąć nagniotki i czy można im zapobiec dzięki profilaktycznej pielęgnacji.

Co to są nagniotki?

Nagniotki i modzele to zgrubienia skóry, które najczęściej pojawiają się w odpowiedzi na stały ucisk lub tarcie. Wynikają z reakcji obronnej skóry, która tworzy dodatkowe warstwy zrogowaciałego naskórka w celu ochrony głębszych warstw przed potencjalnymi urazami.

Nieestetyczne zmiany powstają najczęściej na stopach, np. jako twarda narośl na dużym palcu, powstająca wskutek noszenia zbyt wąskiego obuwia, lub na dłoniach, np. nagniotek może występować na wewnętrznej stronie środkowego palca u osób, które dużo piszą długopisem.

Nagniotki – cechy charakterystyczne

Nagniotki to zmiany skórne odznaczające się na tle zdrowej skóry. Wśród ich cech charakterystycznych wyróżnia się grubość i twardość, możliwa obecność rogowego rdzenia (odciski) oraz niekiedy również zaczerwienienia i bolesności.

Często występują nad stawami palców stóp, szczególnie w przypadku palców młotkowatych, z uwagi na stały ucisk w obuwiu.

Nagniotki – przyczyny powstawania

Bezpośrednią przyczyną częstych nagniotków jest ciągły nacisk lub długotrwałe tarcie. Rogowacenie i twardnienie skóry jest reakcją obronną na określony bodziec.

Nagniotki na stopach powstają przede wszystkim w wyniku noszenia nieodpowiedniego obuwia i braku wygodnych skarpetek. W zależności od rodzaju ucisku modzele i nagniotki mogą pojawiać na bocznych krawędziach paluchów i małych palcach. Niewygodne, wąskie buty sprzyjają tworzeniu się nagniotków między palcami lub na górnej, wystającej części stawowej. Szczególnie duży nacisk w obrębie przedniej części stopy i podeszwach stóp wywołują buty na obcasie.

czym są nagniotki?

Nagniotki na dłoniach mają zwykle związek z uciskiem wynikającym z wykonywania określonych czynności (gra na instrumencie, korzystanie z określonych narzędzi wymagających użycia siły – młotek, czy nawet częstego i długiego pisania długopisem – wykłady).

Gdzie występują nagniotki?

Ze względu na bezpośrednie przyczyny powstawania zmian modzele i nagniotki pojawiają się przede wszystkim na dłoniach i stopach, w miejscach, które są najbardziej narażone na długotrwały nacisk.

Nagniotki na stopach

Stopy są najbardziej narażone na powstawanie nagniotków. Zwykle ma to związek z niewłaściwie dobranym, zbyt ciasnym obuwiem i z dużym uciskiem wynikającym z ciężaru ciała. Odciski na stopach mogą występować w kilku miejscach i mieć różne kształty. Najczęściej rozpoznaje się nagniotki między palcami u nóg (szczególnie pomiędzy czwartym i piątym palcem), na opuszkach palców i na bocznych krawędziach. Pacjenci często zgłaszają dolegliwości w obrębie małych palców.

Nagniotki na dłoniach

Dłonie zdecydowanie mniej od stóp narażone są na różnego rodzaju długotrwały ucisk. Niemniej jednak u osób, które z dużą częstotliwością wykonują czynności powodujące nacisk na określone partie dłoni może dochodzić do powstawania nagniotków. Najbardziej narażone są osoby, które dużo piszą długopisem, używają w pracy narzędzi wymagających znacznej siły dłoni, podnoszą ciężary, lub grają na instrumentach (szczególnie tych, które wymagają mocnego chwytu, takich jak gitara, czy skrzypce). Nagniotki na dłoniach nie występują symetrycznie i dotyczą zwykle dominującej strony (najczęściej prawej ręki).

Diagnostyka nagniotków – do kogo zgłosić się z problemem?

Jeśli zauważysz nagniotki na stopach czy dłoniach, szczególnie jeśli towarzyszy im zaczerwienienie i ból, umów się na konsultację do podologa. Podstawą oceny klinicznej jest badanie fizykalne, podczas którego podolog oceni przyczynę powstania problemu.

Jak usunąć nagniotki – leczenie

Do usuwania nagniotków zazwyczaj zaleca się odpowiednie preparaty złuszczające, zawierające mocznik i kwas salicylowy. Nie jest to jednak dobry sposób. Maści i płyny mogą uszkadzać delikatny naskórek i prowadzić do stanu zapalnego, który będzie dużo bardziej dotkliwy niż same nagniotki. Terapia podologiczna jest bezpieczna, a specjalista oceni zarówno przyczynę powstania zrogowacenia jak i wdroży odpowiednie działania profilaktyczne.

jak leczyć nagniotki?

Jak zlikwidować twardy odcisk na palcu (nagniotek) – domowe sposoby

Nagniotki powstają w wyniku nacisku na określone partie ciała, dlatego najlepiej, w miarę możliwości, wyeliminować czynnik ryzyka, już przy zauważeniu pierwszych zmian, np. wykryciu zgrubienia na palcach u nóg.  Zmiana obuwia na wygodne i dobrane do szerokości stopy to pierwszy krok do poprawy stanu stóp. Nie należy natomiast, w warunkach domowych, wycinać zmian czy używać preparatów złuszczających. Jeśli odcisk jest uporczywy lub powoduje duży ból, warto odwiedzić podologa.

FAQ

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Zgrubienie czy narośl na palcu (u nóg) może być rodzajem odcisku. Nagniotki wynikają z nadmiernego nacisku i często wiążą się z noszeniem niewłaściwie dobranego obuwia. W razie wątpliwości dotyczących charakteru zmian należy skonsultować się z podologiem.

Chociaż odciski utożsamiane są często z bolesnymi, pękającymi pęcherzami na stopach, w rzeczywistości te wypełnione płynem poduszeczki wcale nimi nie są. Odciski to miejsca nadmiernego rogowacenia naskórka, w wyniku stałego nacisku. Nagniotki są najczęściej początkowym stadium, gdzie pojawia się dolegliwość i zaczerwienienie. W późniejszym czasie może dojść do nadbudowy kolejnych warstw zrogowaciałego naskórka i tworzenia się odcisku.

Zmiany na palcach u nóg, takie jak nagniotki/odciski, powstają w wyniku długotrwałego lub częstego ucisku w określonych miejscach. Główną przyczyną powstawania zmian na skórze stóp jest noszenie niewłaściwie dobranego obuwia.

Leczenie nagniotków warto zacząć od eliminacji przyczyny powstawania, czyli np. rezygnacji z wąskich butów. Można zastosować gotowe separatory w celu odciążenia bolesnego miejsca. W przypadku uporczywych lub dokuczliwych zmian należy skorzystać z pomocy specjalisty – podologa.

W aptekach dostępne są gotowe preparaty na odciski. Należy jednak pamiętać, że ich skład ma na celu złuszczanie naskórka i ich użycie w niekontrolowany sposób może doprowadzić do powstania stanu zapalnego i bolesnych ran. Szczególnie pacjenci chorujący na cukrzycę, powinni zrezygnować z samodzielnej terapii.

Nagniotki i odciski najczęściej powstają na powierzchniach na których występuje ucisk takich jak palce, przestrzenie międzypalcowe, na górnej powierzchni palców. Czasami, w przypadku nieprawidłowej biomechaniki i ustawienia stóp, mogą lokalizować się na śródstopiu i bocznych powierzchniach podeszwy stóp.  Większe obszary zrogowaciałej skóry to tzw modzele, powstające również w wyniku nacisku, przeciążania i tarcia w czasie przetaczania stóp.

Oceń post