Grzybica paznokci rąk i stóp. Jak się objawia?

Grzybica paznokci dotyczy około 10 proc. populacji, przy czym nawet co drugiej osoby po 70-tym roku życia. Zdecydowanie najczęstszą grupą grzybów, które powodują tą chorobę są dermatofity Trichophyton rubrum oraz Trichophyton mentagrophytes. Znacznie rzadszą przyczyną są drożdże i pleśń, czasem grzyby Candida. Rozwojowi grzybów sprzyja najczęściej wilgotne i ciepłe środowisko oraz predyspozycje genetyczne. Choroba ta znacznie częściej dotyczy paznokci u stóp niż u rąk.

Grzybicę na paznokciach dzieli się najczęściej na 5 klas:

Objawy grzybicy paznokci

Objawy grzybicy paznokci najczęściej pojawiają się w postaci zmian w ich wyglądzie. Choroba nie jest bolesna, dopóki nie ma zaawansowanej formy. Jej przebieg  jest często wieloletni i cechuje ją skłonność do nawrotów. Nieleczona grzybica paznokcia może prowadzić do nadkażenia pozostałych paznokci oraz zniszczenia płytki paznokciowej.

Do typowych objawów grzybicy paznokcia należą:

Przyczyny powstawania grzybicy

Przyczynami powstawania grzybicy paznokci rąk i stóp są często:

Leczenie grzybicy paznokci

Rozpoznanie grzybicy paznokci u rąk i stóp opiera się na badaniu mykologicznym. Aby badanie było miarodajne, zeskrobiny paznokcia powinny być pobrane przez specjalistę podologa lub lekarza, w odpowiedni sposób. Dezynfekcja palców przed pobraniem materiału, uzywanie lakieru do paznokci, preparatów p/grzybiczych, itp, spowoduje, że wynik nie będzie miał wartości diagnostycznych. Leczenie miejscowe polega na stosowaniu żeli i lakierów przeciwgrzybicznych, dostępnych w formie maści, zasypek, sztyftów, lakierów do paznokci, takich jak: amorfolina, cyklopiroks, bifonazol, klotrimazol, klimbazol, triksolan.

Leczenie miejscowe, jednak, powinno być poprzedzone oczyszczeniem płytki paznokcia ze zmian grzybiczych. W gabinecie podologicznym specjalista dysponuje sprzętem, frezami i narzędziami, dzięki którym, w sposób bezbolesny, oczyści paznokcie, co skróci całą terapię i spowoduje że używane preparaty będą działały lepiej. W przypadkach gdy grzybica obejmuje wszystkie paznokcie, jest wieloletnia i nie poddawała się dotychczasowemu leczeniu, warto zwrócić uwagę na dietę, poziomy mikro i makroelementów w organizmie, wyrównanie chorób przewlekłych.

2.3/5 - (3)