Wkręcający a wrastający paznokieć – jak odróżnić?

Zarówno wkręcający, jak i wrastający paznokieć są problemami podologicznymi spowodowanymi wieloma czynnikami. Dają jednak nieco inne objawy i można je odróżnić już po pobieżnej ocenie samego wyglądu paznokci, ale zarówno paznokieć wrastający jak i wkręcający wymagają konsultacji z podologiem i wprowadzenia odpowiedniej terapii.

Masz wrastający paznokieć? A może Twoim problemem jest wkręcanie się paznokcia? Zaufaj specjalistom z centrum AnMedica, którzy znajdą źródło dolegliwości i – korzystając ze sprawdzonych metod – uwolnią Cię od uciążliwego bólu palca.

Jak wygląda wkręcający paznokieć?

Wkręcający się paznokieć ma charakterystyczny kształt, zakrzywione boczne krawędzie, często głęboko osadzone we wałach okołopaznokciowch. W skrajnych przypadkach płytka paznokciowa może przypominać rurkę.

Oprócz względów estetycznych, wkręcającym paznokciom może towarzyszyć ból, szczególnie gdy zakładamy pełne obuwie. Ze zniekształceniem współwystępuje przeważnie przerost łożyska paznokcia, czyli tkanki znajdującej się tuż pod płytką, a sam paznokieć jest pogrubiony i pofałdowany.

Jak wygląda wrastający paznokieć?

Wrastający paznokieć to stan, w którym krawędź płytki paznokcia wbija się w wał paznokciowy i w momencie przerwania ciągłości skóry tworzy ognisko zapalne. Wysięk będący skutkiem wrastania paznokcia prowadzi do rozwoju infekcji bakteryjnej i gromadzenia się ropnej treści w otaczającej tkance, dodatkowo może pojawić się tzw ziarnina.  O sytuacji alarmuje dotkliwy ból, który może uniemożliwiać założenie obuwia, a nawet chodzenie. Wrastający paznokieć u ręki jest zjawiskiem o wiele rzadszym niż wrastający paznokieć u stopy, bo palce nóg są narażone na działanie większej liczby czynników, które przyczyniają się do tej nieprawidłowości.

Wrastający i wkręcający paznokieć – przyczyny

Zarówno w przypadku wkręcającego, jaki wrastającego paznokcia u nóg podłoże problemu może być złożone. Niewłaściwy wzrost płytki bywa następstwem:

Problem paznokcia wrastającego dotyczy nie tylko dorosłych. Wbrew pozorom u małych dzieci, a nawet niemowląt, wrastanie paznokci u stóp zdarza się dość często.  Warto bacznie obserwować palce u stóp malucha, ponieważ, szybko wdrożona terapia,  pozwala uniknąć bolesnego zabiegu chirurgicznego.

5/5 - (1)