Świąd stóp – jak zdiagnozować przyczynę?

Świąd stóp to problem, którego lepiej nie bagatelizować, choć może okazać się jedynie chwilową i zupełnie niegroźną dolegliwością. Swędzenie nasila się nocą i często współwystępuje z różnego typu zmianami skórnymi. Z jakiego powodu się pojawia? Gdzie szukać pomocy, gdy swędzące stopy utrudniają normalne funkcjonowanie? Odpowiedź znajdziesz w poznańskim centrum Anmedica.

Czy świąd dłoni i stóp może oznaczać chorobę?

Swędzenie stóp i dłoni jest objawem, który może towarzyszyć wielu mniej lub bardziej poważnym schorzeniom. Nie w każdym przypadku świadczy o chorobie, lecz zawsze wymaga podjęcia diagnostyki pozwalającej na wskazanie przyczyny dolegliwości. To bardzo istotne, ponieważ swędzenie skóry nóg ma związek nawet z chorobami nowotworowymi, jak choćby ziarnicą złośliwą (chłoniakiem Hodgkina), czerwienicą prawdziwą i szpiczakiem mnogim. W związku z wystąpieniem świądu stóp można podejrzewać zarówno powszechne, nie trudne do wyleczenia przypadłości, np. niedokrwistość z niedoboru żelaza (anemię), jak nieodwracalne choroby ogólnoustrojowe, np. przewlekłą niewydolność nerek lub cukrzycę.

Swędzenie nóg może dotyczyć osób w każdym wieku. Świąd stóp u dzieci pojawia się z tych samych powodów, co u dorosłych, dlatego nigdy nie warto bagatelizować objawów zgłaszanych przez malucha.

Świąd stóp – przyczyny dermatologiczne

U większości pacjentów świąd stóp wynika z przyczyn dermatologicznych. Jest spowodowany grzybicą, atopowym zapaleniem skóry (AZS), świerzbem lub inną chorobą, która uwidacznia się na powierzchni naskórka w postaci np. wysypki, pęknięć skórnych, suchych łusek, zaczerwienienia, pęcherzyków z płynem surowiczym. W takich przypadkach za swędzenie stóp najczęściej odpowiadają drobnoustroje: bakterie, pasożyty, grzyby. Zakażenie następuje w wyniku kontaktu z zarodnikami bytującymi w środowisku, na powierzchniach, z którymi mamy styczność na co dzień. Świąd stóp o podłożu dermatologicznym może być również efektem wystąpienia reakcji alergicznej, np. na detergent lub kosmetyk.

Świąd dłoni i stóp w ciąży

Wystąpienie świądu stóp i dłoni u kobiety ciężarnej, zwłaszcza w ostatnich miesiącach ciąży, jest niepokojącym sygnałem ze strony organizmu. Może oznaczać początki cholestazy wewnątrzwątrobowej, czyli stanu związanego z zastojem, utrudnionym przepływem lub zmniejszonym wytwarzaniem żółci. Swędzenie stóp i dłoni powinno skłonić ciężarną do jak najszybszej konsultacji z lekarzem, który zleci niezbędne badania diagnostyczne, ponieważ cholestaza stwarza ryzyko wcześniejszego rozwiązania ciąży.

Skąd bierze się świąd stóp w nocy?

Swędząca skóra stóp daje o sobie znać szczególnie w nocy. Nie oznacza to jednak, że choroba ujawnia się tylko w określonych godzinach. Stopy swędzą tak samo w ciągu dnia, jednak odczuwamy to w mniejszym stopniu, bo w dzień mózg otrzymuje wiele różnych komunikatów, których nie jesteśmy do końca świadomi. Przetwarza takie wrażenia jak nacisk podłoża i butów na stopy, ich ruch podczas chodzenia. W tym gąszczu sygnałów uczucie swędzenia staje się słabo wyczuwalne, a na pierwszy plan wysuwa się dopiero nocą, gdy mózg ma do przetworzenia znacznie mniej informacji pochodzących z całego ciała. Świąd stóp w nocy nie jest więc przypadłością, która wymaga rozpatrywania jak odrębny objaw.

Jaki specjalista znajdzie przyczynę świądu stóp?

Ekspertem w dziedzinie chorób stóp jest podolog i właśnie do niego warto udać się w przypadku uciążliwego swędzenia skóry na stopach. Podolog to nie lekarz, ale osoba wykonująca zawód medyczny i posiadająca interdyscyplinarną wiedzę z zakresu kosmetologii, anatomii, dermatologii, a nawet ortopedii i chirurgii. Potrafi kompleksowo spojrzeć na stan stopy i bezbłędnie wskazać kierunek koniecznej do wykonania diagnostyki. Przykładem placówki wyspecjalizowanej w leczeniu stóp ze świądu i innych dolegliwości jest Wielkopolskie Centrum Zdrowej Stopy Anmedica. Chcesz mieć pewność, że trafisz na kompetentny personel, dzięki któremu wreszcie uwolnisz się od świądu stóp? Zapisz się na konsultację!

3.7/5 - (4)