Czy plastyka wałów okołopaznokciowych jest bezpiecznym zabiegiem?

Jednym z częstszych schorzeń paznokci jest ich wrastanie prowadzące często do przerostu wałów okołopaznokciowych i powstania pozapalnych blizn. Wrastający paznokieć powoduje powstanie rany w wale paznokciowym, co skutkuje stanem zapalnym oraz powstawaniem tzw. ziarniny. Najlepszym i skutecznym rozwiązaniem tego problemu jest zabieg nazywany plastyką wałów paznokciowych. Wiele osób zastanawia się, czy jest to zabieg bezpieczny dla pacjenta.

Czym jest wał okołopaznokciowy?

Aparat paznokciowy składa się z macierzy, płytki paznokciowej, łożyska, wałów bocznych i obrąbka naskórkowego. Wał okołopaznokciowy, łac. vallum unguis, to fałd skóry właściwej pokryty po wewnętrznej i zewnętrznej stronie naskórkiem, który otacza płytkę paznokciową od strony proksymalnej i bocznych, stanowiąc ochronę i  nadając kształt.

Czym jest plastyka wałów okołopaznokciowych?

Plastyka wałów okołopaznokciowych to jedna z najskuteczniejszych metod w leczeniu wrastających paznokci, która pozwala na trwałe pozbycie się ich przyczyny. Nazywana jest ona inaczej chirurgiczną korektą wałów i służy usunięciu przerośniętych wałów okołopaznokciowych

Długotrwały ucisk wrastającego paznokcia na sąsiadująca tkankę oraz będące skutkiem tego częste zmiany zapalne powodują przerost wałów i nasilenia bólu. Towarzyszy temu stan zapalny i wtórne zbliznowacenia. Plastyka wałów paznokciowych pozwala przywrócić zdrowy i estetyczny wygląd palców oraz uwalnia od bólu i dyskomfortu.

Wskazania do zabiegu

Wskazaniem do zabiegu plastyki wałów okołopaznokciowych są:

Przeciwwskazania do zabiegu

Czy plastyka wałów okołopaznokciowych jest bezpieczna?

Plastyka wałów okołopaznokciowych jest całkowicie bezpiecznym zabiegiem, który nie wymaga bardzo długiej rekonwalescencji i pozwala pacjentowi wrócić do normalnego funkcjonowania. Plastyki wałów nie należy mylić z resekcją klinową, w trakcie ktorej zostaje wycięty element paznokcia. W przypadku plastyki wałów wycięciu podlega  jedynie patologiczna tkanka, bez naruszania struktur takich jak macierz i łożysko paznokcia, płytka paznokciowa. Dzięki temu po zabiegu otrzymujemy świetny efekt estetyczny, gdyż paznokieć zachowuje swój naturalny kształt.

Zabieg usuwa przede wszystkim przyczynę wrastania paznokci oraz niweluje ryzyko nawrotu choroby. Pozostałe zabiegi, takie jak: resekcja klinowa, czyli usunięcie części płytki paznokcia oraz awulsja, czyli usunięcie całej płytki paznokcia, nie rozwiązują problemu i często paznokcie po takich zabiegach są zdeformowane.

Jak przebiega zabieg?

Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym przez lekarza chirurga, który wycina nadmiar tkanki skórnej. Trwa około 30 minut i polega na usunięciu przerośniętych oraz zmienionych zapalnie tkanek bocznych  czyli wałów bocznych, a także założeniu szwów, które ściągane są po około 14 dniach. Do dnia zdjęcia szwów nie zaleca się noszenia pełnych oraz dopasowanych butów.

W tym czasie należy również:

Cena plastyki wałów okołopaznokciowych

Plastyka wałów okołopaznokciowych w Poznaniu kosztuje od 900 do 1500 zł.

Oceń post