Czym są modzele na stopach i czym różnią się od odcisków?

Modzele są to nadmiernie zrogowaciałe komórki naskórka występujące najczęściej na stopach w miejscu największego ucisku. Są spowodowane mechanizmem obronnym, polegającym na pogrubieniu naskórka tam, gdzie nacisk na stopę jest największy. Najczęściej występują osób z nadwagą czy pracujących na stojąco, szczególnie, jeśli chodzą w butach na cienkiej podeszwie, która nie amortyzuje ucisku w prawidłowy sposób. Pojawiają się w części podeszwowej stopy i w okolicach kości śródstopia

Przyczyny powstawania modzeli

Najczęstszymi powodami powstawania modzeli są:

Modzele a odciski

Bolesne odciski są często mylone z modzelami. Są to zgrubienia na dłoniach lub stopach, które są bardziej ograniczone i mniejsze niż modzele.  Najczęściej powstają na wysokości stawów palców, pomiędzy palcami, na podeszwie, jak również na dłoniach. Odciski powstają na skutek ucisku dwóch powierzchni (but i palec, palec plus palec) i dość szybko dają dolegliwości bólowe.

Z kolei modzele mają charakter rozlany, obejmują większą powierzchnię niż odciski, dolegliwości z nimi związane są mniejsze, a pacjenci często zgłaszają pieczenie po długim chodzeniu w obuwiu (szczególnie na wysokim obcasie, gdzie nacisk na śródstopie jest bardzo duży).

Jak leczyć modzele?

Modzele należy usuwać w profesjonalnym gabinecie podologicznym, gdzie specjalista ustali przyczynę narastania zrogowaciałego naskórka, opracuje modzele bez niepotrzebnego ścierania i rozmiękczania oraz dobierze preparaty pielęgnacyjne. Samodzielne usuwanie zmian  tarką, pumeksem lub omegą (żyletka) prowadzi do urazów i przyśpieszonego narastania zrogowaceń. Czym częściej będziemy ścierać naskórek w zaciszu łazienki, tym mocniejszej reakcji skóry możemy się spodziewać.

Na rynku pojawiły się skarpetki złuszczające, których nie jesteśmy zwolennikami głównie z powodu zakłócenia rytmu regeneracji skóry oraz działaniem na całą stopę (skarpetka w przeciwieństwie do specjalisty nie rozpoznaje miejsc, które wymagają opracowania).

W gabinecie podologicznym usuniemy także odciski. W sposób bezbolesny na jednej wizycie można się pozbyć dolegliwości. Nie zalecamy produktów aptecznych w postaci płynów i plastrów na odciski, ponieważ często powodują bolesny stan zapalny skóry, mogą przyczynić się do poważnych powikłań np. u chorych na cukrzycę (rany).

W obu przypadkach – modzelach i odciskach, specjalista może zalecić konsultację z fizjoterapeutą w celu diagnostyki i przygotowania wkładek ortopedycznych.

3/5 - (4)