Dlaczego wrastających paznokci nie należy wycinać chirurgicznie?

Wrastający paznokieć to często spotykany problem, który dotyczy wielu osób. Z dolegliwością tą mamy do czynienia wtedy, gdy płytka paznokciowa wbija się w otaczające tkanki miękkie, powodując ich zaczerwienienie i obrzęk. W dalszym etapie wrastania pojawiają się stany zapalne oraz ziarnina i ból, który nasila się podczas chodzenia oraz wpływa na komfort życia.

Czym są wrastające paznokcie?

Wrastający paznokieć to dolegliwość dotycząca najczęściej paznokcia dużego palca u stopy, rzadziej mniejszych paznokci. Płytka paznokciowa nieprawidłowo obcięta lub naderwana wrasta w otaczającą ją skórę, czyli tzw. wał paznokciowy. Początkowo może pojawić się zaczerwienienie i niewielki obrzęk, po czym kolonizujące się w tym obszarze bakterie wywołują stan zapalny, objawiający się m.in. ropnym wysiękiem.

Przyczyny wrastania paznokci i obrzęku palców u stóp

Jest wiele przyczyn wrastania paznokci u nóg. Należą do nich: nieodpowiednia pielęgnacja, źle dobrane, ciasne obuwie oraz urazy mechaniczne. Problem pojawia się też u osób uprawiających sport. Wrastaniu paznokcia sprzyjają także halluxy i inne deformacje ortopedyczne.

Do najczęstszych przyczyn wrastania paznokci należą:

Objawy wrastania paznokcia

Do najczęstszych objawów wrastającego paznokcia należy:

Chirurgiczne usuwanie wrastających paznokci = powikłania i nawroty

Niestety wielu pacjentów z wrastającymi paznokciami w pierwszej kolejności trafia do chirurga, który usuwa część lub cały paznokieć (w zależności od zaawansowania problemu). Klinowe wycięcie elementu paznokcia, czyli usunięcie wrastającej części płytki paznokcia wraz z macierzą, jest przyczyną deformacji płytki paznokciowej, odrastania kikutów paznokcia, nawrotów stanu zapalnego i wrastania. Średnio po ok. 3 miesiącach pacjent zgłasza się z bólem i problemem w tym samym miejscu. Usunięcie całej płytki paznokciowej skutkuje deformacjami, uszkodzeniem macierzy, łożyska, nawrotami, zahamowaniem wzrostu płytki paznokciowej.

Jak każda ingerencja medyczna chirurgiczne usuwanie paznokcia niesie za sobą ryzyko wystąpienia powikłań takich jak: zakażenia tkanek wokół paznokcia, dolegliwości bólowych czy też wystąpienie krwawienia.

Plastyka wałów okołopaznokciowych

Jest metodą nowoczesną o wysokiej, bo prawie 100 % skuteczności. Przede wszystkim plastyka wałów ogranicza się do PRZYCZYNY wrastania paznokci, czyli tkanki otaczającej paznokieć, bez naruszania szerokości paznokcia i ingerencji w macierz. Dzięki dopracowanej procedurze plastyki wałów efekt końcowy jest do przewidzenia, a estetyka zachowana. Zabieg, w przeciwieństwie do resekcji klinowej, jest zabiegiem jednorazowym i gwarantuje brak nawrotów.  Skuteczne usunięcie przyczyny wrastania daje trwały efekt terapeutyczny.

Plastyka wałów paznokciowych jest bezpiecznym, dbającym o estetykę sposobem leczenia wrastających paznokci oraz najlepszą alternatywą dla starszych metod chirurgicznych.

Wskazania do wykonania zabiegu plastyki wałów

Oceń post