Obrzęk palców u stóp – o czym może świadczyć i czy powinien martwić?

Obrzęk palców u nóg bywa sygnałem, że w organizmie zaczyna dziać się coś niedobrego. Tego objawu nie należy więc lekceważyć. Jeśli ma on charakter nawracający, warto wybrać się na konsultację do specjalisty od zdrowia stóp – podologa. Z czego wynika puchnięcie palców? Kiedy obrzęk powinien nas zaniepokoić? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.

Jakie mogą być przyczyny obrzęku palców u stóp?

Puchnięcie palców u nóg to dość powszechna dolegliwość, które może mieć wiele przyczyn – niektóre z nich są błahe, inne zaś sygnalizują, że w organizmie pojawił się stan chorobowy. Obrzęk ma często związek z upałem. Gdy temperatury są wysokie, dochodzi do wzrostu ciśnienia krwi, a w efekcie do rozszczelnienia naczyń krwionośnych. Płyny ustrojowe przesączają się do tkanek, tworząc opuchliznę. Obrzęk spowodowany upałem obejmuje nie tylko palce u nóg, ale całe stopy, zwłaszcza w okolicach kostek.

Wśród powszechnych powodów powstawania opuchlizny miejscowej kończyn dolnych należy też wymienić zatrzymanie wody w organizmie, związane np. z nadmiernym spożyciem soli, długotrwałe pozostawanie w pozycji siedzącej, a także stłuczenie lub inny uraz, jak choćby wybicie palca u stopy. Na tym jednak nie kończy się lista możliwych źródeł problemu. Niejednokrotnie obrzęk dużego palca u nogi to pierwszy objaw wrastającego paznokcia. Z czasem opuchliźnie zaczynają towarzyszyć zaczerwienienie i ból wałów paznokciowych, zaś na późniejszym etapie powstanie ziarniny i wysięk ropny.

Podejrzewasz, że wrastający paznokieć u stopy to przyczyna Twoich dolegliwości? Nie czekaj! Umów wizytę w Wielkopolskim Centrum Zdrowej Stopy Anmedica, które kompleksowo zajmuje się leczeniem takich schorzeń. W przypadku wrastania paznokcia profesjonalny zabieg jest koniecznością, a opóźnianie go może tylko pogłębić problem.

Które choroby objawiają się puchnięciem palców u nóg?

Niestety, zdarza się, że opuchnięte palce u stóp sygnalizują poważne problemy zdrowotne. Obrzęk w tym miejscu jest przeważnie kojarzony z dwoma chorobami: dną moczanową i cukrzycą, a ściślej – zespołem stopy cukrzycowej. Jeśli chodzi o dnę moczanową, stan zapalny w dużym palcu stopy (podagra) to jej pierwszy, a zarazem najbardziej charakterysty objaw. Przy rozpoznanej cukrzycy, obowiązkiem pacjenta jest regularna samokontrola, ocena stanu paznokci i skóry. Droga od małego skaleczenia do poważnej rany jest bardzo krótka. Każdy obrzęk w obrębie stóp powinien być dla diabetyka, sygnałem alarmowym.

Obrzęk palców u stóp współwystępuje również z chorobami stawów (zwyrodnieniem, RZS), zapaleniem naczyń limfatycznych, niewydolnością nerek, niewydolnością serca, a także zakrzepicą żył powierzchownych kończyn dolnych.

By znaleźć właściwą odpowiedź na pytanie, jakie są przyczyny powstawania obrzęku, warto skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu, naczyniowcem lub podologiem, który pokieruje do odpowiedniego specjalisty.

3.7/5 - (8)