Ból palca stopy – poznaj przyczyny i metody leczenia

Ból palców stopy, zwykle dużego palca – palucha, to częsta dolegliwość, z którą zgłaszają się pacjenci do gabinetów podologicznych. W przypadku wrastających paznokci, oprócz dolegliwości bólowych, pojawiają się inne objawy, których nie należy lekceważyć. Zwlekanie z wizytą może prowadzić do poważnych powikłań. Jakie są przyczyny bólu dużego palca u nogi? Jakimi metodami leczenia dysponujemy w przypadku wrastających paznokci? O tym w artykule.

Choroby paznokci – czym może być spowodowany ból paznokcia u nóg?

W obrębie paznokci u stóp rozwinąć mogą się różne choroby, takie jak grzybica, drożdżyca paznokci, łuszczyca. Jednak to wrastanie paznokci jest najczęstszym powodem bólu palca. Dolegliwość ta polega na wrośnięciu płytki paznokcia w tkankę w obrębie wałów bocznych. Wrastanie paznokci (łac. unguis incarnatus) stanowi jednostkę chorobową, sklasyfikowaną w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-10 (International Classification of Diseases) kodem L 06.0.

Wrastanie paznokcia – dlaczego boli?

Ból paznokcia u nóg, wywołany wrastaniem płytki paznokciowej, może mieć różne przyczyny. Najczęściej choroba paznokcia rozwija się na skutek niepoprawnego obcinania płytki paznokcia. Jej wrastanie może być spowodowane przez zbyt głębokie wycinanie boków bądź nadawanie płytce paznokciowej niewłaściwego kształtu (w większości przypadków nadmiernie zaokrąglonego), Przyczyną wrastającego, bolącego paznokcia u nóg może być również wycinanie paznokci w sposób powodujący powstawanie ostrych krawędzi. Mogą one prowadzić do uszkodzeń mechanicznych, które objawiają się bólem wału paznokcia u nóg.

Niewłaściwe przycinanie paznokci to jednak nie wszystko. Do wrastania paznokci u nóg może prowadzić też noszenie niewygodnego obuwia – buty nadmiernie zwężone mają za mało miejsca dla swobodnego ułożenia palców stopy. Wrastające paznokcie mogą być również wywołane ich nieprawidłowym kształtem (tzw. paznokcie rurkowate) czy urazem mechanicznym.

Przyczyną bólu paznokcia (a właściwie palca) u nóg może być dziedziczna skłonność do przerostu wałów paznokciowych lub powstanie blizn pozapalnych. Również przybieranie na wadze w krótkim czasie bywa powodem wrastania i będącego skutkiem tego bólu paznokci u nóg. Wrastające paznokcie są typowe dla kobiet w ciąży, w przypadku których dolegliwości mogą być wywołane obrzękiem stóp. Kolejną grupą narażoną na wrastanie paznokci są sportowcy oraz osoby pracujące w obuwiu bhp.

Wrastający paznokieć – jakie objawy możesz zaobserwować?

Wrastający paznokieć objawia się w dość charakterystyczny sposób –  pojawia się zaczerwienienie wału okołopaznokciowego oraz ból. Dolegliwość ta nasila się w trakcie chodzenia.

Typowym symptomem wrastania paznokci jest też obrzęk otaczających paznokieć tkanek, wysięk ropny, hipergranulacja, tzw. ziarnina.

Czy można łagodzić ból domowymi sposobami?

Niestety, powszechnie polecane moczenie stóp w wodzie z dodatkiem soli kuchennej czy szarego mydła, nie jest dobrym rozwiązaniem. Początkowo może przynosić chwilową ulgę, spowodowaną zmiękczeniem otaczającej paznokieć tkanki. Jednak rozpulchnione wały są narażone na większe uszkodzenia, a paznokieć bez oporu może wrastać w tkankę. Wilgotne środowisko sprzyja powstawaniu ziarniny.

Przed udaniem się do specjalisty należy odkażać problemowe miejsce, unikać moczenia oraz zabezpieczać palec opatrunkiem.

Bolące paznokcie u nóg – jak leczyć wrośnięty paznokieć?

W przypadku wrastającego paznokcia, najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do specjalisty podologa. Szybka interwencja skraca leczenie i zapobiega powikłaniom. Niezbędne może okazać się wdrożenie specjalistycznej, efektywnej terapii. Metoda leczenia wrastającego paznokcia dopasowywana jest do czynnika wywołującego chorobę.

Współczesna podologia oferuje różne techniki leczenia wrastających paznokci, takie tamponada paznokcia – opatrunek nasączony preparatem o działaniu przeciwzapalnym umieszcza się w wale okołopaznokciowym. Stosowane są również klamry ortonyksyjne, których zadaniem jest przywrócenie prawidłowego kształtu i kierunku wrastania paznokcia.

Nowoczesną i bardzo skuteczną metodą leczenia jest plastyka wałów okołopaznokciowych. Zabieg dedykowany pacjentom z przerostem wałów, bliznami pozapalnymi, nawrotowym wrastaniem płytki paznokciowej.

Ból paznokcia u nóg utrudnia Ci codziennie funkcjonowanie? Obserwujesz obrzęk lub stan zapalny w okolicy  palca? Wrastający paznokieć to dolegliwość wymagająca interwencji podologicznej. Zapraszamy na konsultację do naszego gabinetu w Poznaniu – nasz wykwalifikowany zespół oferuje profesjonalną pomoc w najbardziej zaawansowanych przypadkach. Dysponujemy wszystkimi metodami leczenia wrastających paznokci.

4.3/5 - (3)